Loading
Galić LawOffice
  • O namaUkratko o nama
  • UslugeOblasti koje pokrivamo
    • Fizička lica
    • Pravna lica
  • Budi svoj advokat
  • Tarifa
  • Vesti
  • KontaktKontaktirajte nas
  • Pretraga
  • Menu Menu
  • LinkedIn
  • Facebook

OPRAVKA ILI ZAMENA MOBILNOG TELEFONA

U Republici Srbiji građani su zbog nepoznavanja propisa ili drugih razloga, prećutno prihvatili nezakonitu praksu mobilnih operatera u slučaju kvara mobilnog aparata koji je kupljen upravo od njih, a koja praksa podrazumeva pre svega nuđenje opravke mobilnog aparata, a tek ukoliko opravka nije moguća, zamenu novim uređajem. Samo nekolicina proizvođača koji plasiraju svoje uređaje u Republici Srbiji, nalaže distributerima da u slučaju kvara u najkraćem roku zamene uređaj novim, ističući time jasnu garanciju kvaliteta u cilju očuvanja sopstvenog brenda.

Nezakonito postupanje trgovaca odnosi se na sve tehničke uređaje, a ne samo mobilne telefone. Donošenjem Zakona o zaštiti potrošača Republika Srbija preuzela je pravnu tekovinu savremenih, tržišnih zemalja EU i otklonila nedoumice u vezi pitanja da li potrošač ima pravo da zahteva zamenu svog uređaja novim ili prethodno mora da pristane na opravku.

U cilju smanjenja troškova poslovanja, trgovci odnosno mobilni operateri u Republici Srbiji svesno zanemaruju i prikrivaju pravo svakog potrošača (kupca) da traži zamenu uređaja novim, ukoliko kvar nastane tokom trajanja garantnog roka.

Izjava kojom se traži zamena uređaja mora biti izričita i jasno navedena u reklamaciji. U suprotnom prodavac može opraviti uređaj, ako se nesaobraznost (kvar) dogodi nakon isteka perioda od šest meseci, računajući od kupovine.

Sa druge strane, ukoliko se kvar dogodi u prvih šest meseci od kupovine uređaja, potrošač ne samo što ima pravo da optira za opravku ili zamenu, već i pravo da traži odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora i povraćaj novca. U toku ovog perioda, ukoliko izjava potrošača u reklamaciji izostane (izjava kojom vrši izbor između navedenih mogućnosti), trgovac nema pravo da opravi uređaj već isti jedino može zameniti novim.

Dakle, pojava nesaobraznosti uređaja u toku prvih šest meseci od kupovine, aktivira pravo potrošača na ravnopravan izbor između četiri mogućnosti:

  1. Opravka
  2. Zamena
  3. Umanjenje cene uređaja
  4. Raskid ugovora i povraćaj novca

Sa druge strane, ukoliko nesaobraznost nastupi nakon proteka šest meseci od kupovine uređaja, potrošač ima pravo izbora između dve mogućnosti odnosno između opravke ili zamene uređaja. Tek ukoliko opravka ili zamena nisu mogući (veći kvarovi ili nedostatak delova) potrošač stiče pravo izbora između sledeće dve mogućnosti odnosno odgovarajućeg umanjenja cene ili raskida ugovora o kupoprodaji uz povraćaj novca.

Osim navedenog, potrošač ima pravo i na naknadu svih prouzrokovanih šteta. Primera radi, ukoliko je mobilni telefon pribavljen od operatera koji se ujedno smatra i trgovcem, može se tražiti deo ili cela naknada za plaćene račune u periodu dok potrošač nije imao mogućnost da koristi svoj uređaj.

Potrošački sporovi hitniji su od redovnih i okončavaju se znatno brže. U cilju podsticanja gađana da zaštite svoja prava pred sudom, u potrošačkim sporovima ne plaćaju se sudske takse.

U slučaju odugovlačenja mobilnog operatera sa predajom novog mobilnog telefona, a nakon okončanja parničnog postupka, potrošač ima pravo da traži isplatu određenog novčanog iznosa umesto telefonskog uređaja kao i određivanje tzv. sudskih penala za svaki dan kašnjenja u predaji novog uređaja.

Kako smo ranije objasnili, navedena pravila primenjuju se na sve tehničke uređaje, a ne samo na mobilne telefone.

Advokat Zoran D. Galić

Interesting links

Here are some interesting links for you! Enjoy your stay :)

Pages

  • Advokatska tarifa
  • Budi svoj advokat
  • Fizička lica
  • Intelektualna svojina
  • Korporativno pravo
  • Krivično pravo
  • Naknada štete
  • Nepokretnosti / nekretnine
  • Osiguranje
  • Početna
  • Privredna društva / preduzetnici
  • Radno pravo
  • Sporovi
  • Stečaj i likvidacija
  • Ugovori
  • Vesti
  • Zaštita konkurencije

Categories

  • Krediti – Troškovi obrade kredita
  • Krediti – Troškovi osiguranja kod NKOSK
  • Krivica
  • potrošački sporovi
  • Upis svojine

Archive

  • November 2018
  • August 2018
  • July 2018
© Copyright 2018 - Galić Law Office
  • LinkedIn
  • Facebook
Troškovi obrade kreditaTroškovi obrade kreditaNova pravila o upisu svojine i drugih prava u katastar nepokretnosti
Scroll to top